Leserbrief

„Grotesk oplevelse efter mors død“

Grotesk oplevelse efter mors død

Grotesk oplevelse efter mors død

Jutha Sandholdt Stryhn Lillian Sandholdt Petersen Flemming Sandholdt Henningsen
Tondern/Tønder
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

Eine für sie unangenehme Erfahrung mit einem Bestatter erlebte die Familie, deren Mutter im Juli vergangenen Jahres in Tondern im Alter von 93 Jahren verstarb. Erst nach acht Monaten stand auf ihrem Grab ihr Grabstein mit ihrem richtigen Namen. Vorher gab es ein Hin und Her mit dem Beerdigungsinstitut, das sich als lokales Unternehmen ausgab, dies aber gar nicht war.

D. 06.07.23 dør vores mor og bedstemor, bosiddende i Tønder, i en alder af 93 år.                          

Vi, familien, gennemgår Ugeavisen Tønder for at finde en bedemand. Vi falder over „Den Lokale Bedemand”, som også går under navnet „Bedemand & Stenhugger Jens-Jørn Thomsen”. Senere i forløbet finder vi ud af, at det slet ikke er en lokal bedemand, men at firmaet kommer fra Ulkebøl, Sønderborg.

I annoncen reklamerer han med en bisættelse til 10.995 kr. som er inklusive en kiste/urne, polstring af kiste, højtidelighed kørsel/krematorie kørsel, honorar for samtale i hjemmet, ansøgning begravelseshjælp, papirgang og koordinering med præst.

I forvejen har vi en sten i forbindelse med min bedstefars død for 18 år siden, så vi bestiller et ekstra navn på eksisterende sten til en pris af ca. 5.000 kr. I alt beløber regningen sig op på 25.000 kr. inkl. stenhuggers arbejde.

Første møde i hjemmet forløber fint. Vi spørger 3 gange ind til hvor hans firma befinder sig, men får aldrig et klart svar. Det undrer os meget. Tingene går som tingene efterfølgende skal og alt forløber fint indtil bisættelsen har fundet sted og regningen er betalt.

Da vi langt om længe får urnen d. 25.08.23, er der stadig kun min bedstefars navn på stenen.

D. 14.10.23 konstaterer vi, at der stadig ikke er min bedstemors navn på stenen og nu er der gået 3 måneden siden hendes død.

Vi kontakter igen bedemanden/stenhuggeren og det er rigtig svært at få ham i tale. 3 forskellige gange, ringede jeg fra mit eget telefonnummer 3 gange lige efter hinanden og telefonen blev ikke taget. Derefter forsøgte jeg mig fra en kollegas telefon og da tog han den hver gang.

Endelig kommer stenen primo november blot for at konstatere at det er et forkert navn, der står på den.

Jeg må atter ringe fra en kollegas telefon da han ikke besvarer mine opkald. Da jeg får fat i ham fortæller jeg ham at det er det forkerte navn. Han beklager og stenen bliver først hentet igen d. 25.11.23.
                  
Medio december kommer der en besked om, at nu ligger stenen der med det rigtige navn på. Der er nu gået 5 måneder siden min bedstemor døde. Da vi ankommer til kirkegården for at se den nye sten, må vi atter konstatere at navnet nu står med en stavefejl. Der mangler et d i mellemnavnet.

Nu er vi virkelig rasende på „Den Lokale Bedemand og stenhugger v/ Jens-Jørn Thomsen”.

Jeg ringer fra mit eget nummer og han tager den med det samme, sikkert fordi han tænker nu er alt i den skønneste orden og at det ikke er „farligt” at besvare mit opkald.

Da jeg atter fortæller ham at han har lavet en fejl begynder han at argumentere, at hendes efternavn ikke er med et d. Lige der hopper min kæde af og al min pædagogik og venlighed forsvinder som dug fra solen.

Jeg fortæller ham, at fra nu af skal al kommunikation gå gennem et andet familiemedlem og at denne oplevelse får konsekvenser for ham.

Af 2 gange har vi, når vi har ringet for at rykke fået at vide af en dame, at han desværre ikke er til er til at få fat i, da han er på ferie i en hel måned!!!!!!

Fredag d. 07.03.24 tjekker vi kirkegården om der er kommet sten på – det er der ikke. Vi tjekker igen lørdag d. 08.03.24 og kan konstatere at der er kommet sten på med det rigtige navn.

Den rigtige sten kom på efter hele 8 måneder.

Vi, familien, undrer os over, at man kan drive en virksomhed på så sløset og inkompetent måde og vi kan under ingen omstændigheder anbefale at bruge ”Den Lokale bedemand og stenhugger Jens-Jørn Thomsen”.

Ikke engang en prisreduktion har vi fået tilbudt oven på dette lange og meget sårbare forløb.

Når vi endelige har kunnet få fat i ham, er han kommet med undskyldninger, som vi stiller os tvivlende overfor.
F.eks. har vi fra en anden stenhugger fået at vide, at det max. vil tage 2-3 dage at få en ny sten, hvor Jens-Jørn Thomsen har skullet have over 2 til 3 uger.
Ligeledes har Jens-Jørn Thomsen haft over 1 måned til at få udført stenhugger arbejdet, hvor vi andetsteds har fået at vide, at det max vil tage 1 – 1½ uge.

 

På familiens vegne
Jutha Sandholdt Stryhn
Lillian Sandholdt Petersen
Flemming Sandholdt Henningsen

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Bjarne Madvig Christensen, Mary-Anna Wraae Grundt, Hans Otto Sørensen
„Hvordan ender Kongsmarkskandalen?“

Leserbrief

Meinung
Torben Ravn
„Sønderjyllands smukkeste kirkegård“

Leserbrief

Meinung
Harald Christensen og Torben Struck
„Solceller i Tønder midtby - NIX !“

Leserbrief

Meinung
Torben Ravn
„Tønder kommune gør det rigtige“