Leserbrief

„Vores ældreråd“

Vores ældreråd

Vores ældreråd

Claus Hansen
Tondern/Tønder
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

Besonders für Senioren ist es beschwerlich, dass ein Termin beim Bürgerservice digital bestellt werden muss, bevor man im Rathaus seine Anliegen vorbringen kann. Dies meint die Vorsitzende des Seniorenrats, Lis Andreasen. Über diese neue Vorgangsweise hatte die Verwaltung die Entscheidung getroffen, nicht die Politiker.

Tidsbestilling på Rådhuset er borgerfjendsk. Det er så omstændeligt for ældre folk. For mig er det totalt uforståeligt, at sådan noget bare kan indføres administrativt af en embedsmand.”

Dette var nogle af de kommentarer som formanden for ældrerådet i Tønder Kommune, Inger Lis Andreasen, blev citeret for i JV i sidste uge.

Baggrunden for udtalelserne var den ændring af Borgerservicefunktionen, som blev gennemført før sommerferien, og den erfaring som nogle ældre medborgere havde oplevet.

Erfaringer med blandt andet den digitale tidsbestilling, som nogle enten har det svært med, eller slet ikke kan håndtere.

Og det er korrekt som af Inger Lis Andreasen antaget, at denne ændring ikke er blevet besluttet af os politikere i kommunalbestyrelsen, men alene af Borgmesteren og administrationen.

Men, skulle ældrerådet ikke have været hørt før ændringen?

Og kunne den daglige ledelse med Borgmesteren i spidsen bare beslutte det uden om kommunalbestyrelsen?

Måske kan svarene findes i et dokument som hedder „Vejledning om ældreråd”.

Det fremgår heraf, at ældrerådet skal høres omkring forhold som har deres interesse.

Vejledningen nævner direkte udtrykket „Borgerservice”.

Endvidere fremgår det af vejledningen, at det alene er kommunalbestyrelsen, eller den som kommunalbestyrelsen har delegeret kompetencen til, som kan træffe afgøreler som berører ældrerådet.

Og, kommunalbestyrelsen har ikke givet nogen kompetence til Borgmesteren eller andre omkring ændringerne i Borgerservice.

Jeg vil derfor spørge Borgmesteren om ældrerådet skulle have været hørt, og om han og forvaltningen kunne foretage serviceændringerne af Borgerservice uden om kommunalbestyrelsen.

 

 

Claus Hansen

Medlem af økonomiudvalget, Venstre

Søgårdsvej 22

6240 Løgumkloster

 

Mehr lesen

Nachruf

Meinung
Hans Schmidt Lindholm
„Farvel til Skærbæk-høvdingen“

Leserbrief

Meinung
Karsten Drøjdal
„Klarhed og åbenhed i Tønder Kommunes beslutningsprocesser“

Leserbrief

Meinung
Torben Struck
„Den Grønne omstilling fortsætter“

Leserbrief

Meinung
Barbara Krarup Hansen
„Afvisning fra Ankestyrelsen“

Leserbrief

Meinung
Ernstwalter Clees
„Wo bitte gehts zum Herzogtum Süderjütland?“