Leserbrief
„Digitaliserings tumlen “
Digitaliserings tumlen
Digitaliserings tumlen
Diesen Artikel vorlesen lassen.
Hans Stengaard Jessen übt Kritik an Nachteilen, die seiner Meinung nach durch die fortschreitende Digitalisierung des Alltags in Dänemark für viele Bürgerinnen und Bürger spürbar sind.
I Avisen Danmark får mit indlæg af 12. juni en ublid medfart, fordi jeg refererede til
at lektor Morten Hejlholt fra IT Universitet der har oplyst, at det vil blive endog særdeles
vanskeligt at få et MitID system til at fungere for alle og i stedet foreslog at brugerne med
vanskeligheder skal bruge NemID.
Den tankegang fik en ublid medfart af vicedirektøren for digitaliseringsstyrelsen og
Finans Danmarks digitaliseringsdirektør, hvilket er forståeligt, da begge direktører
er ansvarlige for projektet.
At de burde have været mere imødekommende, ville have været ønskeligt, men de
forsvarer bare, at deres projekt er om ikke ufejlbarligt, så næsten. Og så er det
en del af regeringens digitaliseringsstrategi.
Sagen er i hvert fald den, at dem, der ikke ønsker at bruge IPhone løsningen
som det ser ud nu, er tunget til af betjene sig af en papirlap med koder og et
muselignende aggregat. Her ville et NemID system være langt mere enkelt og
sikkert.
Samtidig er alt det bøvl systemet belemrer os med for tiden helt forkert, og når
det viser sig, at systemet ikke overholder EU-kravene, bør der gribes ind med
en afhjælpeforanstaltning.
I I Helse/Juni juli 2022 påpeges det, at den officielle begrundelse for systemet er,
at det nye system giver større sikkerhed. Men det passer ikke, og det ved alle
de teknologisk ansvarlige, hvis de da ikke er totalt inkompetente. MitID er mere
sårbart for identitetstyveri, fordi nøglen nu skal afsendes fra netop den
centrale platform, som borgeren skal logge ind på.
Der tale om en fiks teknokratisk ide, der giver EU-problemer, og øger den sociale eksklusion og hvad værre
er, selve demokratiets kerneværdi - friheden krænkes, fordi en million danskere skønnes digitalt udfordrede,
hvilket medfører tab af offentlig velfærd.
Derfor har Anders Kjærulf fra Analogistyrelsen fremhævet, at det vil klæde os, hvis vi havde en analog bagdør
til systemet. Vi har jo ikke afskaffet trapper, fordi vi hr fået elevator.
Og da systemet har fremhævet, at ældresagen vil være kapabel til at afhjælpe de fleste problemer for de hårdest
ramte borgere, citerer jeg hovedindholdet i et 28. juni modtaget e-mail fra Samfundsanalyse@ældresagen.dk
"Den digitale udvikling i samfundet fylder rigtigt meget i vores politiske arbejde, hvor vi har særligt fokus på at
varetage interesserne for de digital udsatte personer i vores samfund, hvor det digitale fylder mere og mere, og
hvor vi mener, at det er vigtigt, at samfundet udviser forståelse for alle samfundsgrupper. Sign. Louise Kambjerre
Scheel."
At pålægge de overbelastede borgerservice medarbejdere, og ældresagens frivillige at løse denne kæmpegave
inden 30.6.2022 eller 31.10.2022. Det lader sig ikke gøre uden ændre systemtænkningen i retning af elevator og
trappe systemet.
Hans Stengaard Jessen
Egernvej 1
6400 Sønderborg