Sport - Ritzau
Dansk holdløbsprojekt for kvinder rumsterer i kulissen
Dansk holdløbsprojekt for kvinder rumsterer i kulissen
Dansk holdløbsprojekt for kvinder rumsterer i kulissen
Et dansk holdløb med profiler som Alberte Greve og Emma Norsgaard kan blive en realitet, hvis alt flasker sig.
Dansk banecykling har store traditioner inden for holdforfølgelsesløb, men hidtil har det stort set kun været mændene, der har markeret sig i disciplinen.
Det kan der blive lavet om på inden OL i 2028.
Her kan et nyt projekt med de stærkeste danske banekvinder se dagens lys, hvis beslutningstagerne i Danmarks Cykle Union (DCU) og Team Danmark hopper med på idéen.
Talentmassen er der, mener landstræner Thomas Dalsted.
- Det tror jeg bestemt. Man skal selvfølgelig finde den rigtige kombination af ryttere, men vi har de fysiske talenter derude til at bære det.
- Så kan det være, at man kan lokke Amalie Dideriksen eller nogle af de ryttere, der tidligere har kørt på banen, med, siger han.
En rutineret rytter med baneerfaring kunne være 25-årige Emma Norsgaard, der kører professionelt på landevejen.
- Emma kørte bane som juniorrytter, så det ville jo være oplagt. Og der er flere andre ryttere på vejen, der har stiftet bekendtskab med det, siger landstræneren.
Lørdag smadrede Alberte Greve den danske rekord i 3000 meter individuelt forfølgelsesløb ved VM i Ballerup, og hun kan meget vel blive omdrejningspunktet i en potentiel holdløbssatsning.
Greve var sidste år en del af den danske kvartet, der ved U23-EM satte ny dansk rekord i holdløbet. Og hun er mere end klar til at tage det til næste niveau.
- Jeg kunne super godt tænke mig, at der kom et holdløb. Det er min helt store drøm på banen, så jeg kan komme ind og køre nogle store stævner med et dansk hold, siger hun.
Også 23-årige Ellen Klinge, der har udviklet sig markant det seneste års tid og ved VM deltog i to forskellige discipliner, er en oplagt kandidat.
Leger man med tanken om, at Greve, Klinge, Dideriksen og Norsgaard alle er klar, er der på papiret et slagkraftigt dansk hold.
Men bredden skal være større, understreger elitechef i DCU Morten Bennekou.
- Man kan ikke starte med fire eller fem ryttere. Seks er et kritisk minimum.
- Vi har et par talentfulde ryttere, der kommer nedefra, men der er et par år endnu, før de rigtigt er der.
- Der skal være et ret åbenlyst resultatpotentiale. Ellers er det ikke spændende, siger han.
Det er dyrt at transportere endnu en flok danskere til konkurrencer rundtom i verden. En mekaniker, en bil, cykler til 175.000 kroner stykket, dragter og mange træningstimer er nødvendige for at stable projektet på benene. Det kommer hurtigt til at koste par millioner mere om året.
Og holdet skal inden for et år køre stærkt nok til at brage ind i top-6 i verden, hvis Team Danmark skal overbevises om, at det er værd at satse på.
Fordelen er, at Danmark med sit store holdprojekt på herresiden allerede har masser af knowhow om disciplinen.
- Der er noget, der er gratis, som gør det fristende, og det er vores viden om teknologi, cykler og aerodynamik, vores trænerkapaciteter, vores viden om højdetræning og kombinationen af landevejs- og styrketræning.
- Der opfatter vi os selv som rigtig dygtige, siger Morten Bennekou.
Såfremt der skal sættes et kvindehold i søen, bliver det først fra 2026.
/ritzau/