Sport - Ritzau
FAKTA: Hovedpunkterne i FCK's nye strategi
FAKTA: Hovedpunkterne i FCK's nye strategi
FAKTA: Hovedpunkterne i FCK's nye strategi
FCK vil bruge flere penge på fodboldholdet og opgradere faciliteterne i Parken i strategien "Vi er København".
FC København præsenterede fredag en ny strategi for perioden frem mod 2027, der blandt andet byder på større ambitioner både økonomisk og sportsligt.
Her er hovedpunkterne i FCK's nye strategi, som har fået navnet "Vi er København":
* Sportsligt er det FCK's ambition, at man frem mod 2027 bliver dansk mester hver sæson og i gennemsnit deltager i gruppespillet i Champions League hvert andet år. I de øvrige år skal holdet deltage i et gruppespillet i en af de øvrige europæiske turneringer.
Det skal ske ved at hæve investeringen i fodboldforretningen "betragteligt". Det præciseres ikke, hvad det betyder, og på fredagens pressemøde ville sportsdirektør Peter Christiansen ikke sætte tal på.
* I den kommercielle afdeling skal omsætningen hæves til mere end 350 millioner kroner årligt. Det skal ske ved at investere 100 millioner kroner i bedre faciliteter og nye kommercielle tiltag i Parken. Opgradering af madboder og VIP-faciliteter er blandt tiltagene.
* Samlet set skal omsætningen i FCK og Parken i alt hæves til mere end 700 millioner kroner årligt i 2027.
Fra 2017 til 2019 svingede omsætningen på mellem 265 til 346 millioner kroner, mens den i 2016 rundede 500 millioner kroner, da holdet senest var i Champions Leagues gruppespil.
* Det er FCK's ambition at få stablet et kvindehold på benene inden 2027. På fredagens pressemøde ville udviklingschef Sune Smith-Nielsen ikke komme nærmere ind på, præcis hvornår man kan forvente, at kvindeholdet ser dagens lys.
Kilder: FCK.
/ritzau/