Sport - Ritzau

Speedway har ramt Polens folkesjæl og er blevet sportens mekka

Speedway har ramt Polens folkesjæl og er blevet sportens mekka

Speedway har ramt Polens folkesjæl og er blevet sportens mekka

Ritzau
Zuletzt aktualisiert um:
Rød 2 Rasmus Jensen. Blå 4 Dominik Kubera fra Polen. Hvid 1 Tom Brennan fra Storbritannien. Gul 3 Jason Doyle fra Australien. I første sving styrter Rasmus Jensen forårsaget af Jason Doyle men australieren bliver dog ikke diskvalificeret af dommeren og der Foto: Sportxpress/Ritzau Scanpix

Mere end 50.000 polakker vil lørdag være på plads i Warszawa til årets andet grandprix i VM-serien i speedway.

Speedway har gennem de seneste årtier vokset sig til en særdeles populær publikumssport i Polen.

Mens interessen for speedway er dalende i mange lande, så er det anderledes i Polen, hvor publikum strømmer til for at se en flok mænd på larmende, tohjulede motorisede cykler uden bremser.

Lørdag vil mere end 50.000 være på plads i Warszawa til sæsonens andet grandprix i VM-serien.

Ud af sæsonens 11 grandprixer i VM-serien bliver de fire afholdt i Polen, hvilket siger noget om interessen i det speedwaygale land, hvor den nationale liga også er den stærkeste i verden.

Journalist og forfatter til flere bøger om speedway, Ib Søby, mener, at sportens popularitet i Polen er nært forbundet med landets historie som en forarmet nation og passer godt til den polske folkesjæl.

- Polen har efter årtusindskiftet overtaget scenen fra Storbritannien. Polen er stedet indenfor speedway.

- Det er her pengene er, de største lønninger, og det er også i Polen, at man investerer i sporten, siger Ib Søby.

Landstræner Nicki Pedersen, der fortsat er aktiv, dog på et lidt lavere blus end tidligere, har samme oplevelse.

- Polen er blevet speedwaysportens mekka.

- De har markedsført det rigtigt og har lavet et godt tv-produkt. Samtidig er der kommet store sponsorer ind. De har nogle dygtige folk i klubberne, som nu er begyndt at tjene penge.

- Førhen var det sådan, at kassen var tom i mange klubber efter sæsonen, og de måtte ud med raslebøssen. Sådan er det ikke mere. Det er godt for sporten, og et tegn på, at den kan overleve, siger Nicki Pedersen.

Landstræneren fortæller, at kørerne i dag kan lande de bedste og mest lukrative kontrakter i de polske klubber.

Den tojulede motorsport blev opfundet på den anden side af jordkloden i Australien i 1923.

Polske immigranter var ifølge Ib Søby hurtige til at skrive breve hjem om den nye sport, hvilket betød, at der indenfor de næste årtier poppede speedwaybaner op rundt omkring i Polen.

- Polen var fattigt og forarmet, så speedway vandt hurtigt indpas. Det var billigt at etablere banerne, da man brugte kulslagger til at bygge dem, så det gik også lynhurtigt med at opføre dem.

- Den polske motorunion har altid plæderet for, at det ikke måtte være dyrt at gå til speedway, så det har været en folkelig underholdning, som alle kunne deltage i, forklarer Ib Søby.

- Samtidig tror jeg, at speedway har haft en folkelig appel, fordi sporten måske passer ind i den polske folkesjæl. Det her fandenivoldske, og at der skal ske noget her og nu, siger han.

Det gav et yderligere skub i sportens popularitet, at folkehelten, Lech Walesa, der blev præsident i Polen efter Berlinmurens fald i 1989, var interesseret i speedway.

Sidenhen er store sponsorer, som det nationale olie- og gasselskab Orlen, gået massivt ind i speedwaysporten.

Fra begyndelsen af 1990'erne fik polakkerne også et stort navn, de kunne holde med, da Tomasz Gollob begyndte at blande sig i den absolutte verdenstop.

I dag er Bartosz Zmarzlik det helt store navn indenfor speedway med fire VM-titler i de seneste fem sæsoner.

- Det er altså noget, der rykker ved tingene, når Orlen går ind i noget. Dels lægger de mange penge i sporten, men der også billeder af Zmarzlik på alle tankstationer i Polen, siger Ib Søby.

Lørdagens grandprix i Warszawa går i gang klokken 19.00.

/ritzau/

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Poul Harald Holm, Mirjam Fibiger Olesen, Ester Esmarch, Henrik Lydeking
„Kristendemokraterne: Tør i lytte til os lokale omkring grænsekontrollen?“