Leserbrief

„Grenzüberschreitende Bahn: Lunderskov oder Kolding als Alternative für Tingleff “

Grenzüberschreitende Bahn: Lunderskov oder Kolding als Alternative für Tingleff

Lunderskov oder Kolding als Alternative für Tingleff

Hans Werner Hansen
Bramming
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

Von der Tingleff-Lösung ist unser Leser Hans Werner Hansen aus Bramming nicht überzeugt. Er begrüßt den energischen Einsatz von Stefan Seidler beim Thema grenzüberschreitender Bahnverkehr.

Med interesse har jeg fulgt debatterne omkring den kommende jernbanetrafik i det dansk-tyske grænseland, som p.t. florerer i medierne og som „Der Nordschleswiger“ er en del af. Hele denne diskussion om emnet er opstået, siden Bundestags-Abgeordneter Stefan Seidler tog dette op og som med energisk indsats stadigvæk følger temaet. Det er, efter min mening, rigtigt at råbe op i rette tid, for ellers er toget kørt, som det så skønt hedder.   

Jeg erkender blankt, at den tænkte model 'Tinglev' ikke er min kop te, selvom dette vil være en løsning, men ikke den bedste. Her tænker jeg tilbage til starten af  jernbane-elektrificeringen Hamburg - København og hvor Padborg blev endestation for tysk trækkraft, grundet forskellige strømsystemer og andre indretninger som radio/ATC/Indusi. For at komme med tog til Flensborg, skiftede man i Padborg med ventetider etc. både i Padborg og Flensborg, hvis man fortsatte sydpå eller omvendt.

Hvad den kommende løsning vil vise os, kender vi ikke i dag. NAH.SH er selvfølgeligt interesseret i at få deres regionaltog fyldt ved rejsende, så derfor tilstræber de den nævnte løsning. DSB vil også sende IC-tog på strækningen mellem Aarhus og Hamburg med de allerede bestilte Talgo-personvogne, der skal trækkes af DSB Vectron tostrøms-lokomotiver. Problemet vil nok blive det samme som i dag, hvor IC-tog mellem København og Hamburg kører forbi Flensborg og får ingen stop i Schleswig-Holstein. Deutsche Bahn begrundede dette med den kraftige belægning af tog på strækningen. Men i grund og bund er DB og NAH.SH nok enige om, at DSB tog ikke skal stoppe og dermed tage passagerer fra regionaltoget.

Afsluttende vil jeg mene, som alternativ og som bedst kan tilgodese de rejsendes vilkår ved brug af de grænseoverskridende tog vil være enten Lunderskov eller Kolding, hvor man kan påstige IC- eller regionaltog i retning Esbjerg / København / Aarhus og hvorfra der så er direkte forbindelser til/fra Hamburg og stop undervejs ved større byer.

Hans Werner Hansen, Bramming

Mehr lesen

Leserbrief

Jan Køpke Christensen
„Hjertelig tak, Paul Sange“

Leserbrief

Meinung
Ernstwalter Clees
„Wo bitte gehts zum Herzogtum Süderjütland?“

Leserbrief

Meinung
Preben Rasmussen
„Om at opretholde en armslængdes afstand“

Leserbrief

Jan Køpke Christensen
„Kæmp for Nørreport som grøn oase“

Leitartikel

Cornelius von Tiedemann
Cornelius von Tiedemann Stellv. Chefredakteur
„Orbáns Schatten reicht bis zu uns ins Grenzland“