Sport - Ritzau

DIF holder skarpt øje med danske OL-atleters sociale medier

DIF holder skarpt øje med danske OL-atleters sociale medier

DIF holder skarpt øje med danske OL-atleters sociale medier

Ritzau
Zuletzt aktualisiert um:
OL 2024: Badminton Danmarks OL-Mediedag Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

DIF har udpeget et advokatfirma til at sørge for, at de danske atleter ikke bryder sponsorregler under OL.

Et væld af regler forhindrer atleterne i at promovere og nævne egne sponsorer under OL i Paris.

Mange af de danske deltagere er vant til at bruge sociale medier til at fremhæve produkter eller virksomheder, der har hjulpet dem med at præstere, men under sommerlegene kan hammeren falde, hvis retningslinjerne omgås.

Ansvaret for at kigge de danske udøvere over skulderen ligger først og fremmest hos den nationale olympiske komité i Danmark. For at få det fulde overblik har Danmarks Idrætsforbund (DIF) hentet hjælp udefra, fortæller chef de mission Søren Simonsen.

- Vi er forpligtet til at holde øje med, om folk bryder reglerne, så vi har sat et advokatfirma til at foretage overvågningen i Danmark.

- Det gælder også, hvis et firma vil lave nye boksershorts og kalder dem olympiske boksershorts. Det bliver fanget, og så har vi en sag mod det firma, siger Søren Simonsen.

Ny teknologi skal opfange kommercielle opslag eller reklamer, der i modstrid med det olympiske charter benytter olympiske symboler, logoer eller på anden vis henleder tankerne på den enorme sportsbegivenhed i Frankrig.

Atleter kan deltage i markedsføringskampagner, hvis den er iværksat senest 90 dage før legene, men aktiviteterne omkring kampagnen må ikke øges i omfang lige op til, under eller efter legene og må på ingen måde relatere sig til OL.

- Den ultimative konsekvens er, at man får klippet sin akkreditering og bliver smidt ud af OL. Det er ikke den den første konsekvens, man møder, men man skal ikke forsøge at udfordre den, siger Søren Simonsen.

Reglerne kan synes strikse, men de er sat i verden for at beskytte rettighederne for de firmaer, som betaler en stor sum penge for at blive officielle sponsorer.

Og i sidste ende havner en del af pengene i DIF og kommer dermed også atleterne til gode.

- Man kan altid lade være med at deltage, hvis man ikke synes, at forudsætningerne er rigtige.

- Deltager man, er det under nogle vilkår, fordi det her på en eller anden måde skal løbe rundt. Der er mange, der betaler mange penge for det her. Og det skal de have noget retur for.

- Hvis alle kan få lov til at bruge OL, som de vil, har vi heller ikke mulighed for at skabe nogle olympiske partnerskaber, som kommer hele delegationen til gode, forklarer Danmarks chef de mission.

/ritzau/

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Poul Harald Holm, Mirjam Fibiger Olesen, Ester Esmarch, Henrik Lydeking
„Kristendemokraterne: Tør i lytte til os lokale omkring grænsekontrollen?“